Alla inlägg under januari 2008

Av Biddy - 7 januari 2008 00:00


Fick alltså ingen förklaring till varför pålle fick feber - inget konstigt kom upp på några av analyssvaren hittils. Det är ett kvar, men de ringer väl om de hittar nåt.

Av Biddy - 5 januari 2008 09:39


I och med att jag ska till England nästa vecka är det lika bra han får vila helt några dagar. Han har ju inte gjort det sen han kom (haft en längre vila) så det känns helt ok. Faktiskt.

Av Biddy - 4 januari 2008 11:30

Världens bästa stallägare ringde i morse och berättade att pålle nu har 37,9°! Strålande! Men jag fick en liten hjärtattack först - min hjärna hade inte vaknat så jag tänkte först 39,7!?!?! Och jag kunde inte FÖRSTÅ varför de ville han skulle gå uti sjukhagen med FEBER! Men hjärnan kom i gång och jag fick ringa upp och säga att SÅKLART han ska få gå ut.


Så jag åkte även till SLU - och körde såklart vilse (har aldrig varit där) bland de ytterst skrämmande betongklumparna som utgör veterinärklinikerna och lämnade prodprov för analys.


Och kom för sent till jobbet. Såklart.....

Av Biddy - 3 januari 2008 23:30

Ulrika (mesta stallägarängeln i världen) ringde på morgonen och hade tempat Xijade. 38,6°. Det var inte sååå farligt, men han fick ändå stå inne under dagen.


När jag kom ut tempade jag första jag gjorde: 39,2°!!! INTE bra alls. Och han hade varit superhängig hela dagen. Och båda bakbenen var väääldigt tjocka! Vi pratar om en häst som ALDRIG är tjock i NÅGOT ben NÅNSIN! Jag ringde först vet Bosse, som det inte gick att få tag på. Sen blev det att ringa (eller dvs lämna meddelande på mobilsvar) jourhavande distrikstveterinär i Enköping - och under tiden jag väntade på svar så mockade jag och gick lite med honom bara så han skulle få se nåt annat än boxen. En väldigt trevlig (väl - på rösten i alla fall) vet ringde och sa att hon skulle vara där om 2,5 (TVÅ OCH EN HALV) timma. Låååång tid...


Sen blev han sämre. Ett tag stod han och skakade i hela lilla sig - stackars liten sötnos! Ny tempning: 37,9°!!!! Ut med han litegrann - jag var rätt skärrad så jag bölade lite ute i mörkret och sen ringde jag veterinären igen och var lätt hysterisk på rösten. Hon ringde upp direkt - endast 1 timma kvar så skulle hon va hos mig.


Sen lämnade jag honom inte ensam - det blev gos och klia och morötter - och han var nog aldrig dödssjuk för han både drack och åt med stor glädje.


Vet Monika kom - såg - lyssnade- klämde - kände - tog blodprov - och satte Metacam. Och förklarade att det hade varit en del fall på senaste tiden med feber, hängighet, torra hästar (=uttorkade) där Metacam eller Finadyn hade "löst problemet". Vet Monika var lika trevlig öga mot öga som hennes röst lät per telefon.


Vid 23 hade han 38,5°. Jag andades ut och åkte hem.

Av Biddy - 2 januari 2008 22:30

Min matglada lilla portugis hade inte ätit upp sitt hö! Massor kvar! Och han var superhängig.

Temperatur = 38,7° - inte mycket till feber men ändå.

Det blev lätt arbete på linan i endast 15 minuter, och efter det åt han i alla fall upp sitt hö med god aptit. Han verkade lite gladare.

Jag hade kvällsfodringen - och han käkade direkt när han fick sitt kvällshö oxå. Det sista jag gjorde var att ta tempen igen - 38,9°!


Frågan är varför han har feber. Han fick ju en superkänga av Dior i mellandagarna - som delvis tog på kanten på käken (ganaschen), men svullnaden har gått ned. Han kanske har fått nåt skit inne i munnen efter den smällen??


Vi få se hur han mår i morgon.

Av Biddy - 1 januari 2008 16:30

Hade stallet på morgonen.

Normalt brukar hästarna gnegga och vara riktigt hungriga när man kliver in genom stalldörren, men de hade nog inte sovit så mycket - de var alldeles smala i ögonen allihop! Sen berättade Ulrika att Belize hade haft kolik, så det hade vari tliv och röra fram tills midnatt eller så - och lyset hade varit tänt tlls 0230. Då förstår man att de var trötta - pållarna.


Nåja. Vi löshoppade totalt 6 hästar. Banan för dagen var 2 studs (kryss) och sen ett språng och en oxer ut. Xijade var först. Vääääldigt trött pålle. Men i dag "höjde vi ribban" - eller bommara - och han smet över 110 cm utan problem. Men inte direkt med världens sug då då. Nästa gång får det bli endast 2 hinder - för att göra det "lite lättare". Men duktig var han!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards