Direktlänk till inlägg 7 september 2008

Skrämmande.....

Av Biddy - 7 september 2008 13:55


Fick en kommentar på skorpion-inlägget. Från någon. Han skrev "vad är klockan?" Det är möjligt att det skulle gå att tolka ngt ur kommentaren - men skit samma. Han har oxå en blogg. Så jag gick in och kikade lite och blev rätt skraj. Jag menar - ibland kommer man över riktigt riktigt flerdimensionella människor med ett antal hjärnceller igång samtidigt - den här är kompetent inom filosofi - och när jag läser/kommer över sånna männniskor blir jag skraj på riktigt. Det jag får mest skrajsen ångest över är hur pass mycket av min egen hjärnas kapacitet som egentligen är i gång - och om den enkla, jordnära, no-bullshitaren jag är tillräcklig för mig själv. Som tur är brukar det gå över efter ett tag - t ex efter ett pass i stallet med lite äkta skit under naglarna. Då ter sig inte überintellektuellt filosoferande som riktigt nåt jag missar i livet. Tack gode GUD för det....


Men kolla in vad han skriver - ämnet är frihet:


Vi har nånting som heter Frihetsfronten, med en dynamisk samhällsdebattör i ledningen.
Med denna är jag enig i så måtto att frihet får anses politikens överordnade värde. Frihet är det bästa ting. Men vad det innebär i praktiken - se, det vet jag inte riktigt!
För vad är frihet? Den frågan är inte så lätt besvarad.
Det måste finnas en filosofi under vårt tänkande och handlande!
Jag är kompetent i fackämnet filosofi. Jag tycker filosofer av facket har en tendens att krångla till frågor i onödan, med ett ändlöst petande i detaljer, ofta med en förvirrad idé i botten vilket ger strunt in, strunt ut.
Några brukar skilja mellan s k negativ frihet dvs. frånvaro av tvång och positiv frihet, dvs. möjlighet att göra någonting bra.
Det senare är bara begreppsförvirring. Man blandar helt enkelt ihop två skilda ting, nämligen friheten och etiken.
Frihet är negativ frihet, alltså frånvaro av tvång, och så enkelt är det.
Och jag vill för min del göra definitionen som så klar, och så vidsträckt som möjligt. Friheten är helt enkelt negationen av de omständigheter som gör handling omöjlig, alltså vad man, totalt sett, har möjlghet att göra, alldeles oaktat mentala aspekter som laglydnad, etik - och politik!
Jag är mycket andligt sinnad, privatreligiös på gediget katolsk grund, och tror på den verkliga existensen av ett transcendent mysterium, som på ett utmärkt sätt projiceras i den kristna allegorin.
Friheten är Lucifer. Det är den dolda tanken i min viktigaste text, som har den titeln.
Tanken utvecklas i en del aforismerna på min blogg Desperadon på Tysta Gatan.
Den filosof som i övrigt gett oss den bästa analysen är Jean-Paul Sartre, vars mycket enkla och klara frihetsfilosofi framställs alldeles onödigt mångordigt, och med en typiskt kontinental terminologi, som ofta missförstås av utomsides, i huvudverket L'ètre et le néant.
Frihet är implicerar alltså normexternalisering på sätt och vis. Därför är själva begreppt politiskt mycket svårhanterligt. Så är t ex den juridiska illusionen de liberala ideologins fundamentala misstag, varför detta i dag hegemoniska tankeparadigm är dömt at bryta samman, och ersättas av något nytt och bättre, precis som det intuitiva geniet Karl Marx insåg.
Det stora flertalet människor är inte medvetna om sin frihet, vilket Sartre beklagade. Personligen anser jag det lugnast så. Det är bara det att historien handlar om frihetens obetvingliga tillväxt genom en hegeliansk dialektik...
Där vi förut såg Gud, framträder allmer skrämmande tydligt - Lucifer.
Men Lucifer är inte Gud.
Högst är Deus absconditus, den förborgade. Etikens väsensgrund.
Den värdering jag gav i min inledning står jag fast vid.
Frihet är nämligen det högsta kända värdet överhuvud taget.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Biddy - 10 februari 2010 08:07

I måndags kväll var potentiell medryttare ute och tittade. Söt trevlig tjej - men hon red inte då utan det gör hon på söndag. Så jag red på utebanan som är lite knögglig men funkar - det blir inget riktigt flyt dock - men hon tyckte han såg väldigt f...

Av Biddy - 5 februari 2010 10:25

Tränade ju i tisdags. Styrke   . Sen i onsdags - 15 minuter på löpbandet gång (hastighet 6 km/t)  -sen 15 minuters löpning (10,2 km/t) sen 30 min gång (6 km/t). Alltså inte gång GÅNG men promenad. Inte världens hårdaste pass - men svettig blev jag i ...

Av Biddy - 4 februari 2010 13:18


Röd & Silver i fint skick, har bara några få repor. Den är körd endast 116 mil och bara 4 ggr i år sen i april 2009. Säljes pga bristande intresse. Se http://www.kymco.se/mope/kymco_vitality.html för mer information om modellen.      ...

Av Biddy - 4 februari 2010 12:27

Det vore väl bra. Att skapa en buffert från i år att ta av nästa år - så att i fall det blir en lika kass vinter som vanligt då så kan man fylla på med lite härlig vinter från i år?    ...

Av Biddy - 3 februari 2010 07:49

Det flöt på bra på jobbet! Hade nog nästan den bästa dagen hittils (och det säger en hel del) - hade rent av roligt flera gånger under dagen i går.   Kom hem - kastade i mig ett par mackor - kastade in ett par tvättar i maskinerna - kastade iväg ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8
9 10
11
12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards