Alla inlägg den 13 april 2008

Av Biddy - 13 april 2008 20:15


Först lite om gårdagens ritt:

Red ut i leran, vattnet och gyttjan med Mackan och Sole - vår superhäftiga nordsvensk. Som inte gillar vatten. Och det var vatten överallt! Min lilla portugis (som knappt har sett vattenpölar tidigare) trampar rakt genom allt sånt. Skitkul. Cool kille. Vi var till och med nede vid Mälaren och med något starkare sjänkel än normalt gick han även ut i sjön! Otroligt fin häst jag har fått tag på.... ;-)

Sole är avlad för trav - så han travar snabbt! På första "väg"traven fick jag faktiskt några riktigt fina "nästan-som-en-riktig-längning"-steg i traven på portugisen. Äntligen börjar de komma! Sen galopperade vi ungefär överallt där det gick att galoppera - utom i nedförsbackerna - det tyckte inte Mackan vi skulle göra. På andra galoppen lät jag Sole dra iväg ordentligt - sen gav jag pålle besked om att springa fortare - och han kan verkligen springa fort!! Nästa galopp frågade jag Mackan om jag fick gå först - jomän - så jag låg framför ett litet tag sen var det gas och Mackan var lite överrumplad över att vi "bara försvann". Vi gjorde en till riktig sån repa en 3 gång - men då började arenalinet göra för stor verkan på portugisen så efter det var det slutgalopperat. Men jag har ju en racerhäst!!!! Kul. Och han är 100% hanterbar - riktigt riktigt kul! Det värsta var att han blev inte ens en liten liten gnutta svettig - undrar om den pållen ens vet vad "trött" är?? Mycket kylgel blev det på benen sen - och han fick mash!! Som han nu verkligen börjar gilla.


Sen till dagens träning med Cricco:

Jag trodde han skulle vara lite trött - men icke sa Nicke. Han kände det dock i musklerna sen i går - för han var väldigt lätt att sträcka fram och ned i både skritt och trav i uppvärmningen.

Vi fick göra sjänkelvikningar i trav - och några blev faktiskt riktigt bra! Fick beröm av Cricco! Sen var det övergångar - som börjar bli bra även de! Alltså - riktigt bra! Men övergångarna trav - galopp är fortfarande bedrövliga. Eller inte helt - men han slår i från....

Jag fick ett antal aha-upplevelser i dag - som jag ska vårda och sköta om så de stannar kvar ordentligt i ridningen. I både hjärnan och kroppen!

Vi tränade även på att "springa fortare" i trav (=ska bli längningar) och jag fick bra tips om hur jag ska göra. Men inte träna för många repetitioner!!!! (Jag har säkert tränat för många när jag har tränat på egen hand....skäms på mig....)

Bäst av allt var det nästan på slutet i traven - helt mjuk - finfin i handen - stabil som bara den och med superbra takt! Cricco hade tänkt lite mer galopp men i och med att han var "perfekt" så fick vi sluta där.


Och sen tar jag med en liten bild på hur han ser ut när han är flätad....

Av Biddy - 13 april 2008 20:08

Nu har jag kollat som bara den och lite till.


De enda bilarna som jag hittar som

1) har lite mer effekt än Galanten (och det vill jag ju ha)

2) får dra mitt släp

3) inte har gått för långt

4) jag gillar

5) Jonas godkänner

6) har lägre bränsleförbrukning än Galanten

7) (sist men inte minst) jag har råd med

 ...är 2 st Nissan Primera - båda -04-or. 2 bilar i hela Sverige! Slå den!

Men på växellåda står det "variomatic" - vad i all sin dar betyder det????


Vore väl tråkigaste omröstningen EVER om jag gjorde en med "vilken bil tycker ni jag ska köpa? Primeran i Tanum - eller Primeran i Kristinehamn?"


:-(((((

Av Biddy - 13 april 2008 17:14


Min Galant har muterat från relativt nysvetsad, tyst och fin till en VRÅLANDE VIBRERANDE traktor/raggarbil/VCE-maskin. Ok - den började prutta igen hyggligt snabbt efter lagningen - men i går kväll - precis vid Solvalla - lät det plötsligt som en anläggningsmaskin drog i gång i närheten. Fast det var MYCKET nära - det var Galanten som började vråla....

Avgasröret gick sååååå tvärt av som det bara gick.

Jag skäms som - ja jag vet inte vad - när jag måste ta ut bilen i trafiken - och jag funderar allvarligt på att ställa skiten och hyra en sån fin liten pyttebil för 199 SEK/dygn på OK eller nåt. Om jag bara hade haft råd...

Erik (stallägare och tillika mek) försäkrade mig dock att de olika delarna av avgasröret INTE kommer börja ramla ned på vägen när jag kör - men det känns mer som de river och sliter i bilen för att komma loss snabbas möjligt.

Det blir att prata med Mekonomen i morgon. Det är precis sånt här som behövs när jag nu har bestämt mig för att köpa ny(are) bil. Det är BIL-MURPHY som är i farten. (Fast jag vet ju att om bara klantarslet jag hade köpt ett avgassystem redan då den började prutta och fixat det direkt hade jag aldrig varit i den här sitsen nu. Så det är bara mitt fel faktiskt. Guuuud vad smart jag är. Not. Undrar om jag kommer lära nån gång? Hoppas med nästa bil i alla fall.


Angående nästa bil. Hamnade i en väldigt konstig diskussion hos Tiina & Stefan (var där på supermysigt fika och roligt spel - BUZZ på PS2 - i fredags). För det första blev jag avrådd att köpa kärleksobjektet Peaugot 607´an. Det är ok - jag liter till 150% (??) på Jonas bilkunnskaper. Sen blev det konstigt. Ingen - utom jag själv - kunde förstå varför jag vil ha så stor, tung bil som möjligt men som ändå kan ta mitt släp (som är reggad på 1350 kg). De tyckte att det var viktigare att köra lätt bil - drar lite - till och från jobbet - och att den extra komforten och stabiliteten de få gångerna jag åker med pålle skulle nedprioriteras!!!? Jag tror jag litar på min egen instinkt - jag har åkt så jäkla massa med släp och svaga bilar så jag vill inte åka en enda gång till på det viset.


Dessutom vet alla som är äkta hästmäniskor att det finns inget som har med hästen att göra som kan nedprioriteras.


Nu ska jag surfa begagnade dragbilar...... 


Av Biddy - 13 april 2008 17:10


I fredags körde jag alltså 17 + 17 + 20. I går tog jag 20 + 17 (+ 0!!).

 I dag inte en enda. Men jag hade stallpasset så jag har tränat ändå - det var väl en superbra bortförklaring???


Min kropp är svag i dag. Så nu ska jag hitta varm choklad i brist på annat och se om jag kommer litegrann ur den här blodsockerdippen...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards