Alla inlägg den 13 maj 2008

Av Biddy - 13 maj 2008 19:46



Jag körde på en cyklist!


På väg ut från jobbet. Och jag kollar alltid svinnoga när jag åker ut - det går/cyklar/springer ofta folk för på just det övergångsstället - jag som alltid kollar ALLA övergångsställen. Alltså alltid utom i fredags..


Hann inte se nåt - förän vi krockade - han hade däremot hunnit se att jag inte såg honom - så han bromsade JÄRNET och gjorde sen en riktig stuntmansaktigt rullning över min huv. Jag hann mest tänka "det här HÄNDER inte - jag har kört på en människa" (har förut "bara" kört på 1 hare + 1 råddjur + 1 snödriva + 2 bilar).  Oj. Det lät inte bra. Jag är faktiskt en bra förare.....lovar.


Thorleif var bakom mig - och klev ut och kom fram till oss. Jag var den av oss som var mest skärrad tror jag - totaltdarrig i hela mig - cyklisten var helt klar i skallen - oskadd - utom ett skrapmärke på armbågen - till och med hojen (såg jäkligt dyr ut!!) hade klarat sig utan ett enda märke. Han fick mitt mobilnummer och jag fick sen ett sms med besked om att han var ok. Väldigt trevlig av han. Och jeg vet inte ens hur han såg ut - han hade riktigt stora glasögon på sig......


Skärpning människa!!!

Av Biddy - 13 maj 2008 19:01

Har fått kontakt med en ny potentiell bra. Kille då då. En riktig man? Det vet man aldrig... En upptagen en - men det är väl ok. Har inte direkt tid att rulla tummarna själv - eller hur?

Han säger det finns en hel del likt mellan oss. Och han säger en hel del annat riktigt bra. Bl a att han är bra på att se genom människor. Vad ska jag säga att jag är? I jobbsammanhang är jag bra på att se genom människor. Privat kan jag vara rätt så bra på att se genom människor - om det är nån som jag (hur ska jag säga) har en neutral relation till. Vet inget annat sätt att säga det på. Om det är någon som jag verkligen (tror) jag exv gillar (även vänner) är jag väldigt bra på att vara supernaiv - tro det bästa om folk - och bra på att ge väldigt mycket av mig själv utan krav på att få ngt tillbaka. Jag tror jag är sån i alla fall.

Eller alltså det han skriver låter bra. Vill helst bara se han i ögonen direkt och kolla vad han är för nån. Han kanske är en riktig tönt? Men det verkar inte så. Tålamod - snälla - det berömda som ibland sticker åt skogen.... Bra träning kanske.


Det är svårt är att möta människor som har en snedvriden självuppfattning. Tror de är något annat än de är. Beskriver sig själv på ett sätt som vid ett möte i verkligheten krockar katastrofalt med min uppfattning om hur den egenskapen de beskrev är. Som kan ha väldigt bestämda uppfattningar om rätt och fel om många saker - men som knappt har varit med om särskilt omskakande upplevelser själv. Som inte har träffat tillräckligt många olika personer i olika sammanhang för att se att det finns många sidor av samma saker - som därför saknar förmågan att sätta sig in i andras situationer och ta in och begrunda andras åsikter.

Väldigt farligt att säga så här - men ibland stämmer det. Sånt tror jag att jag kan se genom rätt lätt. Det kan vara så enkelt som att man tror man ÄR vältränad - fast man har ölmage. Det kan vara att säga att de har bra hållning fast de kryper i hop pga längden. Det kan vara att säga att de klär sig bra och modernt - när de kommer i en gammal kostym som hänger och sitter illa. Det kan vara när de säger de är måna om sig själv och sen känner man att kostymen (samma som ovan faktiskt) borde ha varit både kemtvättat och vädrats ordentligt (gammal-gubbe-lukt)...

Väldigt enkelt. Svårast när det gäller de som tror de är smartare än de är. Som säger de ställer krav på personer i sin omgivning och sen är det rätt tydligt att de faller genom direkt själva....


Jag har några "snedvridenheter" i min syn på mig själv - som tur är har jag förstått några av dem. Tror jag   ;-)


I övrigt då? Havsfararen petas. Är hemma nu och ja - det känns rätt kallt. Men men. Tålamod. Igen. Nån av de som har petats i en evighet petas fortfarande. Väntar på svar på ett meddelande från en. Var väl inte direkt kanonkontakt vid mailingen men men. Kan jag vara så vass att jag avskriver nån efter ett par tre meddelanden pga att jag inte tycker han formulerar sig på ett sätt som gör att jag tycker det blir "connection" direkt? Kan jag ens bedöma det efter ett par tre meddelanden? Är jag en riktig elak kärring om jag tänker så?


Hm. Inte alltid lätt inte....


Av Biddy - 13 maj 2008 18:52


Måste erkänna det. Sliter lite nu med humöret - tycker inte jag får gjort det jag vill - får inte tillräckligt med sömn (men jag somnar nu i alla fall) - har inte känt mig snygg på säkert snart 2 veckor (kanske lite löjligt men ibland är det gott att få känna sig snygg)(tycker jag) - bristande armhävningsmoral (fast jag gjorde en del i helgen) - liiiite för mycket huvudvärk (typ lördag, söndag & i dag) - får inte gjort tillräckligt på jobbet - får inte gjort det jag vill hemma - en himla massa inte. Det är inte bra med många inte - ett riktigt negativt destruktivt litet ord.


Just nu har jag ingen superbra lösning - men bara att jag får ur mig lite skit borde väl hjälpa? Skönt att få "babbla" lite med dagboken igen i alla fall!!  

Av Biddy - 13 maj 2008 18:14


Min kära lilla pålle. Så cool och bra på nästan alla sätt och vis. Provlastade i fredags - han gick rakt in i transporten - backade av 3 gånger (lugnt och fint) - och sen fick han stå ett litet tag och tugga hö. Tvättade hela pålle så han blev alldeles ren och fin. Och mycket vitare!

Packade i ordning allt och ställde fram inför lördagens tidiga avgång - kom till och med i håg sadeln - och vid lastningen backade han "bara" 2 ggr. Kom i väg perfekt i tid till Stensunda - Rotebro - och lastade ur honom lugnt och städat. Han fick stå i boxen bredvid Willano (Katryns 6-åriga hbl-vallack) under tiden som vi lastade upp hennes lastbil.

Sen fick han kliva på först - gick bara rakt på. Han är bäst. Resan ned till Jällsjö gick fin-fint - de stod som små ljus där inne.


Jällsjö är FINT! Supermysiga stallar och vackra omgivningar - och ridhuset! WOW! Kanonfint!! Fast allt var fint och riktigt funktionellt utan att vara pråligt - det är viktigt....


Xijade fick stå bredvid Criccos lussehingst Toureio - och min lilla vallack blev alldeles superhingstig då han hälsade på sin nya boxgranne. Fast de har träffats förr. Snorren ut och värsta snacket. Toureio bara tittade på honom ungefär som han sa "din stackare - du fattar tydligen inte att du inte har nåt att komma med..."


OK - det får inte bli för långt.

Luncher och middagar och boende - supertrevligt, supergott och supermysigt.


Så till ridningen. Sammanfattningsvis - en riktig kalldusch (över hur jag ligger till) kombinerad med insikten att resultatet efter 3 dagar faktiskt var rätt bra. Vi fick jobba alla dagarna med väldigt basic saker. Håller fortfarande på att bearbeta en del så allt kommer väl inte med här.

  • Sjänkelläget (jag har fått höra att jag har lätt att hamna i stolsits - varpå jag har klarat av att dra bak undersjänklarna för mycket...).  
  • Kontakten med hästens mun (jag trodde jag hade kommit en bra bit på väg - men Carde ser ju endast det som gäller "för dagen" - han har ju ingen som helst aning om hur det såg ut för 1 år sen såklart - och jag fick väl förstå att jag har en bit kvar till sen nivå som han anser är bra, vilken är den nivå jag själv vill vara på). På söndagen fick vi bl a jobba en del med halter. Som jag INTE fick till. PÅlle slog i från och backade även - och det var pga att jag fick totalt hjärnsläpp och GLÖMDE att jag utöver det Carde ville förbättra även skulle ridit mina halter som vanligt....inte lätt inte. I går fick jag dock till några helt ok.  Sen ger jag för mycket tygel i belöningen - måste hålla kvar kontakt. Svårt att göra samtidigt som man ska behålla takten....
  • Avspändhet i sitsen - och på söndagen red jag SOM EN KRATTA - det såg jag på videofilmen sen - varpå jag skärpte mig inför gårdagens lektion och jag fick faktiskt bitvis en riktigt mjuk och fin sits i nedsittningen i traven.
  • Övergångarna - Cardes inställning är att göra många lätta övergånger för hästen tills det är lätt för den - med god förberedelse - för att sen gradvis öka kraven. Fokusera på kontakten och att få hästen lydig. Övergångarna (mellan alla gångarter) blev anmärkningsvärt bättre under de 3 dagarna. Det syntes väldigt tydligt på filmen från i går. Så det är först och främst mitt eget tålamod som ska skärpas där. Låt han få tid att göra en bra övergång kan man säga. Det funkade ju.
  • Kombinera alltid en övning med att stretcha hästen. Vi fick jobba med exv sjänkelvikning på volt och ur det stretcha hästen rakt fram. Väldigt bra. Även ställa utåt och flytta in bakdelen på volten - och ur det sjänkelvikning rakt över banan. Det var en superövning för oss - jag kunde för 1a gången behålla takten och energin i sj-vikningarna. Mkt bra. Väldligt nöjd med det.

Då är frågan - är jag nöjd? Väl - om jag ska vara ärlig så växlar jag mellan att vara i "dåligt-självförtroende-gropen" och vara nöjd. Varför är jag i så fall nöjd? Jo - för att det faktiskt blev förbättring. På områden jag egentligen inte har fokuserat tillräckligt på de senaste veckorna. Vilket säger mig att med bättre fokus och vilja så kan jag antagligen (förhoppningsvis) rätt snart komma att bli mer stabil i dessa eviga grunder....


Sen en liten tack till en potentiell ny kontakt. Som gillar människor som fokuserar på det positiva. Det är inte alltid lätt. För min del kan jag ha behov att gräva lite i det som gick fel för att hitta det som var bra. Vilket jag gör nu. Och det funkar. Jag fick en hel del positiva kommentarer på hur harmoniska vi var tillsammans - och hur trevlig och cool min lilla portugis är - och sånt känns bra att höra. Lilla plutt!!


Lastningen och resan hem gick lika bra som dit - men lilla Merca-bussen lät konstigt. Fast det gick över - men Katryn var liiite nervös. Så vi fick stanna och be om vatten till kylaren - men det var nog inte den.

Och väl i Rotebro så klev Xijade rakt på transporten - backade nu bara 1 gång - och stod som ett ljus på vägen hem till Ålsta.


Avslutade dagen i går med kvällsfodring - sent såklart - var hemma och i säng vid midnatt....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards